Tuesday, March 15, 2011


With people living longer, marrying and having children later and not saving enough, facing retirement is a challenge. While there is growing awareness about the need to plan, less than 5% are prepared for retirement and fail to take into consideration inflation rates and rising medical costs.

IN 1981, when Azman graduated, he got a job in KL which paid him RM1,800 a month. He bought an imported Mazda at RM17,000 and months later he put down money on a RM78,000 single-storey terrace house.

Today, 25 years later, Azman's daughter has just finished university. Her starting pay is RM1,800, just like her father's two and a half decades ago.

Long road ahead: With the life expectancy of men at 72 and women at 76, most people have a good 20 years to live after retirement.
But unlike her father's time, imported cars cost over RM100,000 today. So Latifah has opted to buy a Proton for RM45,000 (more than double what her dad paid for his first car).

While her father could afford to buy a house early in his career, Latifah can't. Houses in KL these days cost at least RM200,000, so she has to work for a few years first before she can own one.

Compared to 25 years ago, the prices of goods, food, petrol and electricity have all gone up. Understandably, it's an uphill task for Latifah to save on her RM1,800 salary, since the purchasing power of her salary is much lower than her father's back in the 1980s.

It is a fact that wages have not moved in tandem with the rise of the cost of living and inflation. That trend is expected to continue.

And if people do not start planning early for their retirement, they are going to find themselves in a spot after they turn 55.

Today, three meals cost you RM20 but in 20 years time – with an inflation rate of 6% a year – you will need RM64 per day for the three meals, estimates financial consultant Hazel Ong Archibald of CIMB Wealth Advisors (see Chart 1). The government puts inflation rate at 3.2% to 4.8% but Ong says in urban areas, that figure is about 6%.

So while the RM500,000 in your EPF or bank account at retirement might look good on paper, she says, if you do not invest that money to make it grow at a rate higher than the inflation rate, 20 years later, it would be worth only RM145,053 in purchasing power!

While there is more awareness about retirement planning these days, particularly in the urban areas, in reality this does not often translate into preparedness.


“Because it is more pleasurable to spend than to save,” opines Ong.

People understand – at head level – the need to plan and save, she says, but at heart level, emotions rule and instant gratification wins the battle.

“I wanted to persuade a friend to save for the future but she kept saying she had no money but then later I saw she could sign up RM3,000 and RM5,000 for some slimming packages!”

Reality hits when people find that they cannot afford to retire because they had not seriously put aside the money early on in life.

Ng: ‘Less than 5% are prepared for retirement’
“Less than 5% are prepared for retirement,” estimates Life Insurance Association of Malaysia (LIAM) president Ng Lian Lau.

He says those in their 20s think they are too young to think about retirement, while those in their 30s and 40s tend to believe they are doing enough because they have their EPF savings, and those who are 55 feel it is just too late for them.

And the truth is at 55, most people cannot afford to retire.

“People are living longer, life expectancy for women is 76 years. For men it's 72. With this kind of longevity, people have got more than 20 years after retirement. 60 would be a more ideal retirement age,” he says.

People are marrying later too, points out Ong.

Which means they are having children later in life. If a person has a kid at the age of 35 and retires at 55, the odds are that his child at 20 would probably still be at university or college and his education require financing.

On average, the Malaysian household spent 5.7% on education last year. With the cost of education rising by 6% each year, this is expected to climb steadily.

While parents might buy an education insurance plan for their children, Ong has found that 90% of the time the amount is insufficient. More often than not, parents are willing to give up “everything”, including their own retirement fund for the kids. Which leaves them in a vulnerable position in their old age, unless of course their children provide for them.

As for life insurance, only 40% of Malaysians are covered. Ng says this is a small number compared to 100% in Singapore, 80% in the United States and 400% in Japan (where one person has four policies on average).

Ong: ‘Inflation rate in urban areas is 6%’
And even if one has a life policy as well as savings from the EPF, people should still worry about retirement. This is because without a new source of income, that money would run out. This is especially so if one runs into health problems which is common when people grow older.

“Medical inflation is easily 15% each year. And this could really eat into the savings,” warns Prudential Assurance Malaysia Bhd CEO Tan Kar Hor.

Tan likens the medical bill as a “hole” which if not plugged would leak away one's entire retirement and savings.

“It's only a question of how the big the hole is,” he says.

So parliamentary secretary to the Finance Ministry Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya's announcement on Thursday that amendments to the Employees Provident Fund Act would allow contributors to withdraw money to buy insurance for critical illness for themselves and their family is welcome news. The amendment Bill was passed in Dewan Negara that same day.

So how much would one need for retirement?

Experts say this depends on the individual and his lifestyle. And how much he is willing to reduce consumption – to eat out less often, buy fewer things, live in a smaller house, drive less, drive a smaller car and travel less.

The rule of the thumb, says Ng, is managing on 60% of your last drawn pay.

For Ong, it's 70% of one's current lifestyle. If a family in Kuala Lumpur with two kids and two cars needs RM5,000 today, at retirement, expenses should go down to RM3,500.

Even based on this calculation, one would need RM747,000 if one were to live for 25 years after retirement, and RM806,200 for the next 30 years, factoring in the inflation and interest rates.

Going by statistics revealed in EPF's 2005 annual report, about 90% of EPF contributors have less than RM100,000 in their accounts. So sole dependence on one's EPF savings as a safety net is not good enough.

Assuming that one can live on RM1,000 a month, to survive for 25 years, one would still need a substantial RM300,000 and for 35 years, RM420,000.

Bank Negara's Counselling and Debt Management Agency (AKPK) CEO Mohamed Akwal Sultan reckons a person should not start purchasing big assets like property or a house late in life as the danger is that once they have retired they may not be able to meet the instalment payment on it.

“When you are in your late 40s, you should be winding down and not committing to high expenses to buy big things,” he says.

AKPK has dealt with a number of cases where retirees have had banks auction off their houses because they could not meet the monthly loan payment.

There is also the problem of credit card temptation. Ng notes a worrying trend that more and more younger people are becoming bankrupt as they are spending “tomorrow's money”. Which basically means these people are not saving or building their retirement nest.

Ideally, Ong says, people should start saving from the time of conception; that way would be able to enjoy the magic of the compounding effect (see Chart 2).

Prudential's Tan says a noticeable trend is that while the younger generation is prepared to invest in new financial instruments, the older generation gravitates towards fixed deposits.

“That is very risky because you would not be able to accumulate enough because the interest rates can't meet the inflationary rate and your money is getting smaller,” he says.

He believes given the current life span, it would do retirees good to be more aggressive in their investment.

“In investing, you should not be looking at the date of retirement but rather the date of potential death which is probably still another 21 years away after retirement,” he says.

He recommends that people only keep about six months of their monthly expenses in the savings and FDs and put the rest in investment products that generate more income than the inflation rate.

Ng believes a good private pension would help people in their retirement years. In developed countries, money put into savings for retirement is not taxable, neither is the profit from that investment.

“When you retire, you can't take the money out in a lump sum either or you'd have to pay tax on it. This will force you to withdraw your money on a regular monthly basis for retirement because that's tax free,” he adds.

Singapore has such a scheme, the voluntary Supplementary Retirement Scheme, which complements the Central Provident Fund (CPF). Such a scheme has not taken off in Malaysia for a number of reasons, says Ng.

It would be a loss of revenue to the Government because people would not be paying taxes on money put aside for retirement. It would benefit only the rich and middle income group as the poor might not be able to afford it, he adds.

“Perhaps it hasn't taken off too because the Malaysian economy is pretty dependent on consumer spending. And the Government wants you to spend,” he adds.

Ng says there should also be an asset liquidation law in the country. It is puzzling that there are all sorts of incentives for asset accumulation, he says, but none for liquidation.

An example of asset liquidation would be to reverse mortgage your house to the bank in return for a guaranteed monthly income until you die.

The asset would at the end of the day belong to the bank or insurance company. But in the meantime, the person has the right to continue to live in the house until death and get a monthly income too.

“If they outlive the value of the house, the bank loses,” he says.

As our population ages and life expectancy increases, more thought must be given by both individuals and the Government on how to develop a culture of planning and saving for one's retirement.

Wednesday, March 2, 2011

RM50 tiada nilai

Siang td saya menerima email daripada seorang member yahoogroups,catatannya menarik minat saya untuk terus membaca.

Assalamualaikum WBT,

"Bang, tolong beli susu anak dengan milo".
Itu sms yang aku terima dari isteri aku. Biasanya kami borong barang dapur yang kering sekaligus untuk sebulan. Tapi untuk keperluan susu anak ni tokleh nak tangguh-tangguh. Mahu tak tidur malam dibuatnya nanti. Jadi aku segera mencari barang tersebut.

RM50.00 dihulurkan dikaunter tak mencukupi untuk milo pek kecil dan susu budak. Kena tambah lagi RM1.40. Perghh... 2 barang je RM50 tak cukup. Macam takde nilai je RM50 ni. Tapi itulah kenyataannya.

Kita mungkin biasa dengar mak bapak kita masa sekolah dulu bawak duit belanja 10 sen je. Nasi lemak masa tu boleh dapat 5 sen. Sekarang? Anak aku untuk belanja sekolah pagi dan petang RM3.50 seorang. Masa zaman aku sekolah dulu RM1.00 pagi petang. Jauh betul bezanya.

Inilah yang sedang kita hadapi. Peningkatan perbelanjaan yang semakin tinggi dari tahun ke tahun. Ditambah pula dengan beban kenaikan harga barang yang akan buatkan RM50.00 bagaikan tiada nilai lagi. Ada juga blogger-blogger yang sanggup mengeluarkan wang RM50 (ada juga yang lebih) sebagai hadiah kepada pengikut-pengikut setia blog mereka. Yelah.. Dulu duit RM50 ni besar nilainya. Sayang nak bagi-bagi orang camtu je. Sekarang mungkin RM50 terlalu kecil buat mereka. Sebab itulah tidak menjadi hal. Tidak mustahil satu hari nanti kita akan bekalkan RM50 untuk belanja sekolah anak-anak di masa hadapan.

Saya setuju sgt2 dgn catatan tersebut,kdg-kdg pergi shopping barang keperluan dekat pasaraya,habis smpi ratus RM,tp bila tgk balik barang yg dibeli apa je yg dapat...rasa mcm x setimpal dgn nilai wang yg dibelanjakan.

Tp nak buat mcmmana kan...itu yg dinamakan peningkatan inflasi dlm ekonomi negara.20 tahun dulu,zaman sekolah belanja mak ayah bagi RM0.50 je..RM0.30 untuk nasi lemak rm0.20 utk beli air.skrg ni apa ye nilai RM0.30 tuh...hehe..buat masuk tandas awam boleh la...

sini saya ingin berkongsi cara dan idea yg menguntungkan bagaimana utk mengatasi kadar inflasi yg akan dtg.Bagi mereka yg sentiasa peka dgn kenaikan kadar inflasi mungkin telah mengambil tindakan bijak dengan membuat perancangan kewangan awal atau pun ada yg masih tidak pasti bagaimana dan dimana untuk membuat perancangan kewangan.

Bagaimana yer ?pelaburan adalah antara cara berkesan untuk mengatasi/mengawal inflasi yg kian meningkat.Anda boleh melabur dimana2 mekanisme pelaburan yg disahkan oleh SC dan BNM.

Tp saya tiada wang lebihan/cash untuk melabur.
Tiada istilah mampu atau tidak untuk anda merancang masa depan anda.Kerajaan membenarkan bagi pencarum kwsp untuk mengeluarkan 20% drpd simpanan akaun 1-simpanan asas untuk tujuan pelaburan.Sesungguhnya dgn cara itu tidak merugikan,malah menguntungkan anda!
Secara tidak langsung anda telah mendapat 2 kebaikan dgn cara tersebut.1)wang kwsp anda mampu memberi pulangan berlipat kali ganda dr apa yg anda dapat 2) anda dapat mengawal dan mengatasi peningkatan inflasi yg bakal tiba.

Saya takut rugila bila melabur....
mostly bila sebut je melabur,org dah ingat rugi...
Pelaburan bijak adalah bila anda bijak mengatur strategi.Jika anda ikut strategi pelaburan yg bijak anda tidak akan rugi malah untung berganda2...InsyaAllah.

Bagaimana cara untuk melabur melalui kwsp?
anda boleh lawati http://www.kwsp.gov.my untuk rujukan dan cara pengiraan pengeluaran untuk tujuan pelaburan


hubungi perunding unit amanah untuk khidmat nasihat, cara dan strategi pelaburan yg bijak


Equity Fund

Public Itikkal (P ITTIKAL) Public Islamic Equity (PIEF)
Public Islamic Opportunities (PIOF) Public Islamic Dividend (PIDF)
Public Asia Ittikal (PAIF) Public Islamic Asia Dividend (PIADF)
Public Islamic Sector Select (PISSF) Public China Ittikal (PCIF)
Public Islamic Select Treasures (PISTF) Public Islamic Optimal Growth(PIOGF)
Public Islamic Select Enterprise (PISEF) Public Islamic Asia Leaders Equity (PIALEF)
Public Islamic Alpha-40 Growth (PIA40GF)

Balance Fund

Public Islamic Balanced (PIBF) Public Islamic Asia Balanced (PIABF)

Bond Fund

Public Islamic Bond (PIBOND) Public Islamic Enhanced Bond (PIEBF)
Public Islamic Select Bond(PISBF) Public Islamic Infrastructured Bond (PINNFBF)

Fixed Income Fund

Public Islamic Income Fund (PI INCOME)

Money Market Fund

Public Islamic Money Market Fund (PIMMF)

Friday, January 14, 2011

Pelaburan melalui simpanan KWSP

Pelaburan Unit Amanah melalui pengeluaran simpanan ahli KWSP:
Apa itu Skim Pelaburan Simpanan Ahli KWSP???

•Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan sebahagian simpanan Akaun 1 untuk membuat pelaburan bagi menambah dan meningkatkan simpanan persaraan untuk menyara kehidupan semasa persaraan.

•Ahli boleh melaburkan simpanan tidak melebihi 20% daripada jumlah yang melebihi Simpanan Asas dalam Akaun 1 melalui Institusi Pengurusan Dana (IPD) yang diluluskan oleh Kementerian Kewangan.

• Semua pelaburan yang dibuat hendaklah melalui IPD yang diluluskan oleh Kementerian Kewangan.

Sejarah Kewujudan Skim Pelaburan Ahli KWSP

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah memperkenalkan Skim Pelaburan Ahli pada bulan November 1996 sebagai respon terhadap saranan supaya ahli diberi pilihan untuk melaburkan simpanan mereka. Laporan akhbar menyatakan sebilangan besar ahli yang bersara telah menghabiskan simpanan mereka untuk kehidupan selepas bersara dalam masa 3 tahun sahaja.Dengan adanya skim pelaburan ahli ini, ahli dapat menambah simpanan persaraan mereka sebagai tambahan kepada dividen yang diberikan oleh KWSP. Ahli yang berkelayakan diberikan pilihan untuk membuat pelaburan dalam dana amanah atau syarikat pengurusan aset yang telah dilantik oleh Panel Pelaburan KWSP

Pengeluaran ini membenarkan ahli KWSP yang mempunyai simpanan melebihi
RM5,000 dari jumlah Simpanan Asas di dalam Akaun 1 melaburkan sebahagian
daripada jumlah simpanan tersebut melalui Institusi Pengurusan Dana (IPD) yang diluluskan oleh Kementerian Kewangan.

Definasi Simpanan asas.
Simpanan Asas ialah satu jumlah simpanan dalam Akaun 1 yang ditetapkan mengikut umur bagi membolehkan ahli memperoleh simpanan sekurang-kurangnya RM120,000 pada umur 55 tahun.

Syarat-syarat yang perlu dipatuhi:
i . Mulai 1 Februari 2008, ahli boleh melaburkan simpanan di bawah
skim pegeluaran pelaburan ahli tidak melebihi 20% daripada jumlah
simpanan yang melebihi Simpanan Asas dalam Akaun 1.

ii . Pengeluaran untuk pelaburan ini boleh dibuat setiap 3 bulan sekali
dan jumlah minimum pelaburan ialah RM1,000.00.

Syarat-syarat am prosedur di bawah Pengeluaran Pelaburan Ahli yang lain masih kekal dan tidak berubah.

Maklumat tambahan untuk Pelaburan melalui KWSP.

i) Borang Permohonan KWSP 9N (AHL) . Sila klik pautan berikut untuk muat turun borang. Borang ini juga boleh diperolehi daripada IPD yang diluluskan atau agen sah yang dilantik IPD.

ii) Kad Pengenalan Awam/ Kad Pengenalan Malaysia (Mykad)/Kad Pengenalan Tentera/Kad Pengenalan Permastautin Tetap (MyPR);
Kad Pengenalan Polis DAN Surat Pengesahan Majikan menyatakan no.Polis dan no. Kad Pengenalan Awam merujuk kepada orang yang sama;
Pasport. Jika ahli bukan warganegara Malaysia yang menjadi ahli KWSP sebelum Ogos 1998.


Kaedah Bayaran
KWSP akan memindahkan amaun pelaburan yang dipohon daripada simpanan anda secara terus kepada IPD berkenaan dalam tempoh 21 hari daripada tarikh permohonan diterima.

Cara Permohonan Dihantar

• Permohonan perlu dihantar melalui mana-mana IPD yang dipilih dengan mengemukakan dokumen yang ditetapkan.

• Pihak IPD akan mengemukakan permohonan anda kepada KWSP untuk diproses.

• Anda dinasihatkan untuk melengkapkan satu borang permohonan sahaja bagi setiap pengeluaran yang dibuat. Pemindahan amaun pelaburan ini adalah tanggungjawab anda dan pembatalan pengeluaran selepas kelulusan diberikan adalah tidak dibenarkan.

Untuk makluman, KWSP adalah penjaga kepada simpanan wajib hasil titik
peluh kita, setiap polisi yang dibuat akan memberi kesan kepada setiap
warganegara Malaysia yang bekerja. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif
Keutamaan KWSP adalah untuk PENGEKALAN MODAL. ( Sumber : – The Edge
Malaysia, 4hb April 2005 )

Sekiranya objektif pelaburan peribadi anda adalah Pengekalan Modal,
maka KWSP adalah tempat terbaik untuk menyimpan TETAPI sekiranya
objektif anda adalah untuk PERTUMBUHAN MODAL JANGKA PANJANG, anda
patut mempertimbangkan secara serius mengenai pilihan yang diberikan
oleh KWSP iaitu membenarkan anda melabur dalam UNIT AMANAH.

Charles F, Kettering



Simpanan Asas


Baki Minimum

Layak melabur (RM)


Simpanan Asas


Baki Minimum

Layak melabur (RM)

18 1,000 6,000 37 34,000 39,000
19 2,000 7,000 38 37,000 42,000
20 3,000 8,000 39 41,000 46,000
21 4,000 9,000 40 44,000 49,000
22 5,000 7,000 41 48,000 53,000
23 7,000 12,000 42 51,000 56,000
24 8,000 13,000 43 55,000 60,000
25 9,000 14,000 44 59,000 64,000
26 11,000 16,000 45 64,000 69,000
27 12,000 17,000 46 68,000 73,000
28 14,000 19,000 47 73,000 78,000
29 16,000 21,000 48 78,000 83,000
30 18,000 23,000 49 84,000 89,000
31 20,000 25,000 50 90,000 95,000
32 22,000 27,000 51 96,000 101,000
33 24,000 29,000 52 102,000 107,000
34 26,000 31,000 53 109,000 114,000
35 29,000 34,000 54 116,000 121,000
36 32,000 37,000 55 120,000 125,000




AHLI A: 22 thn RM4,000 – RM5,000 x 20% – AHLI TIDAK LAYAK MEMOHON.

B: 22 thn RM8,000 – RM5,000 x 20%

C: 25 thn RM20,000 – RM9,000 x 20%

D: 40 thn RM40,000 – RM44,000 x 20%

E: 45 thn RM100,000 – RM64,000 x 20%
= RM7,200

Ahli yang layak melabur boleh membuat pengeluaran setiap tiga (3) bulan sekali.

contohnya, jika anda telah membuat pengeluaran kali pertama pada 1 Mac 2008,

anda boleh membuat pengeluaran kali kedua tiga bulan kemudian, iaitu pada

atau selepas 1 Jun 2008 dengan syarat baki kiraan anda masih layak untuk


Untuk mengetahui samada anda layak;

  • semak penyata akaun KWSP anda yang terkini
  • semak baki anda di http://www.kwsp.gov.my jika anda adalah pendaftar i-Akaun
  • dapatkan penyata terkini di mana-mana pejabat KWSP berhampiran anda
  • tulis surat kepada pejabat KWSP untuk mengetahui baki terkini

Setelah mendapat penyata terkini dan LAYAK, hubungi perunding anda di talian

013 3047160 (Izdiani,Unit Trust Consultant Public Mutual) untuk proses mengisi borang, serta cap jari dan selanjutnya.

Sila rujuk http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=p2members&pg=bm_p2members_wdrawtype&ac=2622 ) atau pada lampiran yang disertakan untuk tujuan Pengiraan Kelayakan Pengeluaran. Salah satu objektif perubahan tersebut adalah bagi memberi pilihan kepada anda untuk melabur sejumlah wang yang layak dilaburkan ke dalam mekanisma pelaburan yang berpotensi memberikan pulangan yang lebih tinggi.

Pelaburan lebih awal adalah lebih baik dengan

pulangan yang lebih baik, semakin berumur,

semakin kecil peluang anda untuk melabur

melalui skim KWSP ini.

Bayangkan pulangan pelaburan anda melebihi

10% setahun berbanding dengan pulangan

dividen KWSP hanya sekitar

4% hingga 5.5% setahun.

Thursday, December 30, 2010

Hukum ASB dan ASN

Hari ini saya menerima satu email yang mengandungi satu attachemnet surat dari Suruhanjaya Sekuriti, Malaysia kepada Setiausaha, Majlis Penasihat Syariah salah sebuah Bank Islam di Malaysia berkenaan hukum Amanah Saham Bumiputra (ASB) dan Amanah Saham Nasional (ASN).

Apa yang jelas, telah saya sebutkan sebelum ini berkali-kali, walaupun ia telah disahkan harus oleh Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia. Namun kaedah dan implementasi ASB dan ASN bercanggah dengan panduan sebuah saham amanah yang diiktiraf PATUH SYARIAH oleh Majlis Penasihat Syariah, Suruhanjaya Sekuriti, Malaysia.

Tatkala itu, bolehlah dianggap terdapat perbezaan pendapat dalam menentukan hukum ASB dan ASN antara dua badan pengeluar hukum yang terbesar di Malaysia. Bagi mereka yang ingin lebih berhati-hati dan menjamin tidak terjebak di dalam yang haram, kerana harta akan menjadi darah daging diri dan ahli keluarga. Saya menyarankan agar melihat dengan lebih teliti keahlian ahli-ahli fatwa dari kedua-dua badan terbabit.

Jika di tanya kepada pendapat peribadi saya, saya lebih cenderung kepada pendapat Majlis Syariah, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dalam hal ini setelah melihat kepada panduan yang diletakkan mereka bagi mengiktiraf sesebuah Amanah Saham yang patuh atau tidak patuh Syariah.

Anda mungkin berkata,


Ulasan saya, Allah swt memberikan kita aqal untuk memerhati dan meneliti pandangan kedua-dua badan besar ini setakat kemampuan yang ada, berfikirlah. JIia benar-benar setelah membaca hujjah kedua-dua pihak, lalu anda yakin dengan salah satu antaranya. Anda telah menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim yang baik. Namun jika, sambil malas dan ingin mengambil mudah, lalu terus berpegang dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, tanpa mengendahkan hujah Majlis SYariah Suruhanjaya Sekuriti. Tatkala itu, individu tersebut tidak berada dalam situasi yang sepatutnya.

Perlu difahami bahawa Majlis Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dianggotai oleh individu yang sememangnya specialist dan berpengalaman di dalam bidang muamalat dan kewangan Islam.

Berikut adalah salinan suratnya, saya telah memadam nama bank Islam yang ditujukan surat ini, kerana apa yang penting adalah isi kandungan surat.

Hasil daripada surat ini, Suruhanjaya Sekuriti kelihatan TIDAK MEMBENARKAN bank-bank Islam di Malaysia memberikan pembiayaan tunai kepada pelanggan yang ingin menyertai ASB dan ASN.

Sumber Rujukan:


Tuesday, December 28, 2010

Apa itu Unit Amanah (Unit trust)

Sebelum kita melabur dalam skim unit trust ni, lebih baik kita faham dulu apa itu unit trust?. Dari segi bahasa, dalam Bahasa Malaysia disebut “Amanah Saham” ataupun sekarang disebut “Unit Amanah”. Kalau English disebut “Unit Trust”. Ada di sesetengah negara unit trust ni juga disebut “Mutual Fund”…contohnya macam kat US dan Canada. Di Australia dan New Zealand pulak diaorang panggil “Managed Fund”.

Dari segi definisi, menurut Persekutuan Pengurus Unit Amanah Malaysia atau lebih dikenali FMUTM (Federation of Malaysian Unit Trust Managers) : Skim unit amanah atau “unit trust scheme – UTS” merupakan suatu bentuk pelaburan kolektif yang membolehkan pelabur-pelabur yang mempunyai ojektif pelaburan yang sama mengumpulkan wang mereka, dan kemudian dilaburkan ke dalam portfolio sekuriti atau aset lain yang diuruskan oleh profesional pelaburan.

Secara mudahnya, kita ramai-ramai masukkan duit kita kat satu dana yang diuruskan oleh suatu syarikat pengurusan dana yang dipanggil “Syarikat Pengurusan Unit Amanah” atau ringkasnya UTMC (Unit Trust Management Company). UTMC ini pula akan laburkan duit kita dalam pelbagai portfolio yang diluluskan seperti sekuriti, bond ataupun asset-aset lain dalam syarikat-syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia atau pasaran ekuiti di luar negara. UTMC ini mestilah yang diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti (Securities Commission – SC) dan terikat dengan beberapa akta perundangan. Selain daripada SC, beberapa pihak lain juga terlibat dalam mengawal-selia industri skim unit trust ini demi menjaga kepentingan pelabur-pelabur, antaranya ialah Pemegang Amanah (Trustees), Juruaudit (Auditors), FMUTM dan Kementerian Kewangan. Yang penting kat sini, syarikat-syarikat tu “diluluskan”. Kalau yang tak lulus tu… kita panggil skim cepat kaya, Pak Man Telo.. swiss cash.. ponzi..dan macam-macam lagi.

Dalam skim unit trust, pelabur-pelabur tak membeli sekuriti/stocks secara direct dalam portfolio. Pemilikan dana (portfolio) akan dibahagikan kepada unit dan pelabur-pelabur dikenali sebagai ‘pemegang unit’ (unit-holders).Pelabur-pelabur bukannya pemegang saham dlm sesuatu syarikat yang dilaburkan, sebaliknya merupakan benefisiari di bawah amanah yang duwujudkan oleh UTMC. Mengikut perlembagaan atau ‘surat ikatan’ (the deed) skim unit trust, mesti terdapat pemegang amanah (trustee) untuk menjaga kepentingan pelabur. Trustee adalah pemilik sah ke atas semua aset dalam skim unit trust bagi pihak pemegang unit.

Nilai atau harga satu unit dalam skim unit trust dikenali sebagai “Nilai Aset Bersih” atau “Net Asset Value – NAV” per share. Satu unit dalam skim unit trust merupakan ‘bahagian’ berkadar daripada jumlah perlaburan yang terkumpul. Jadi, apabila nilai pelaburan dalam portfolio skim unit trust meningkat atau menurun, maka NAV juga akan turut meningkat atau menurun. Dalam beberapa skim yang ditaja oleh kerajaan (contohnya ASB) dimana portfolio tak tertakluk kepada perubahan nilai, NAV ditetapkan pada RM1.00. Tak seperti dalam stocks, dimana harga boleh berubah-ubah pada setiap kali urus-niaga, NAV bagi sesuatu unit trust fund hanya dikira pada setiap penutup hari urus-niaga. Jadi NAV sesuatu fund akan disebut-harga dan disiarkan di suratkhabar2 utama atau halaman web UTMC berkenaan pada keesokan hari urus-niaga.

Pulangan atau ‘returns’ pelaburan adalah gabungan pembayaran pendapatan tetap dipanggil agihan atau deviden (cash distribution) dan tambahan nilai modal (capital gains) melalui pecahan unit (unit split).

Skim unit trust memberi peluang pelaburan untuk pelabur-pelabur kecil mengakses dengan mudah pelbagai jenis pelaburan yang pada kebiasaannya sukar diakses. Bayangkan kalau kita nak invest secara langsung atau membeli stock dalam sesuatu syarikat ‘blue-chip’ yang besar seperti TNB, Telekom, Maxis dan sebagainya, berapa puluh ribu ringgit kita kena ada untuk membeli satu lot stock? itu belum kira kos broker saham dan lain-lain lagi. Tapi dengan skim unit trust, kita berpeluang melabur dalam stock ni,

Bukan setakat satu syarikat malah dalam pelbagai syarikat. Inilah yg dipanggil kepelbagaian atau “diversification’ yang mana dapat mengurangkan risiko kalau melabur dalam satu portfolio sahaja.

Dengan risiko yang agak berpatutan, kebanyakan pulangan pelaburan untuk jangka masa sederhana dan panjang (lebih dari 5 tahun) dalam skim unit trust adalah lebih tinggi daripada pulangan daripada akaun biasa dan deposit tetap (fixed deposit – FD).

Ada dua cara utama pelabur mendapat keuntungan iaitu melalui pertumbuhan modal dan menjana dividen. Pertumbuhan modal berlaku apabila nilai porfolio meningkat diikuti kenaikan nilai unit, dan kita akan mendapat untung jika kita menjual unit tersebut pada harga yang lebih tinggi daripada harga semasa dibeli. Sebaliknya jika nilai porfolio menurun maka nilai unit juga menurun. Ini tidak bermakna kita sudah rugi kerana ada peluang bagi harga unit naik semula. Kadangkala ia bergantung pada strategi pelaburan seseorang. Kejatuhan harga dianggap kebaikan kerana dapat membeli lebih banyak unit lagi.
Apabila dana mempunyai pendapatan hasil daripada pelaburan sekuriti yang dibuat, maka pendapatan dana ini diagih kepada pemegang unit menerusi dividen. Jika dana itu hanya berjaya menghasilkan pendapatan yang kecil ataupun tiada keuntungan, dana ini tidak mengeluarkan dividen. Jadi, para pelabur perlu faham, dividen bukanlah kewajipan tetapi sebaliknya bergantung pada kemampuan syarikat pengurusan unit amanah sentiasa berusaha supaya para pelabur menikmati dividen pada setiap tahun. Tetapi, tidak semestinya dividen itu dibayar dalam bentuk tunai, mungkin dalam bentuk unit tambahan.